Riassunto

OBIETTIVI: valutare l’attività fisica e il sovrappeso in una popolazione giovanile come fattori che contribuiscono al benessere individuale.
DISEGNO: studio trasversale.
SETTING E PARTECIPANTI: raccolta dati tramite un questionario validato in una scuola elementare, una scuola media e una scuola superiore di un quartiere di Firenze per un totale di 1.776 partecipanti.
PRINCIPALI MISURE DI OUTCOME: volume globale di attività fisica e condizione di sovrappeso.
RISULTATI: il 14,4% del campione è sovrappeso oppure obeso. L’attività fisica vigorosa è più elevata nei soggetti normopeso. Il tempo trascorso in posizione seduta è superiore nei soggetti sovrappeso.
CONCLUSIONE: i livelli di attività fisica non rispettano le linee guida per l’età giovanile. Sono necessari interventi educativi, anche nelle scuole, al fine di prevenire il rischio di incorrere in patologie croniche degenerative in età adulta.

 Parole chiave: giovani, sedentarietà, sovrappeso

Abstract

OBJECTIVES: to assess physical activity and overweight in a young population as factors associated with well-being.
DESIGN: cross-sectional study.
SETTING AND PARTICIPANTS: data collection was performed in primary and secondary schools of a district located in Florence (Tuscany Region, Central Italy) by a validated questionnaire; 1,776 subjects were enrolled.
MAIN OUTCOME MEASURES: physical activity levels and overweight.
RESULTS: an overweight or obese condition in 14,4% of the study population was observed. Vigorous physical activity prevailed in normal weight children, while the time spent in a sitting position was higher in overweight subjects.
CONCLUSIONS: physical activity levels do not follow the guidelines for youth people. Educational programmes, also at schools, are recommended in order to prevent the risk of developing chronic diseases in adulthood.

 Keywords: young people, sedentary behaviours, overweight

 02/02/2018      Visite